Menneet tapahtumat

4.2. Lintuilta tunnistamisesta

18.2. Lintuilta havainnoista ja säästä

3.3. Lintuilta rengastuksesta

13.3. eteenpäin tapahtumat peruutettiin korona-pandemian ja sen aiheuttamien yleisötilaisuuksien rajoitusten vuoksi.

8.9. Ensimmäiset Teams-lintuhöpinät etäyhteydellä

19.9. Lintukävely Nurmijärvellä

25.9. yhdistyksen kevätkokous järjestettiin Lemmenlaakson laavulla Järvenpäässä

7.10. Teams-lintuhöpinät bongauksesta ja harmaista hanhista

16.11. Lintuhöpinät talviruokinnasta

26.11. yhdistyksen syyskokous etäyhteyksillä + Juha Honkalan esitys kehrääjä-hankkeesta

6.12. Itsenäisyyspäivän pinnaralli

15.12. Lintuhöpinät havainnoista ja alueen linnustosta

2019 tapahtumat

22.4. Lintukävely Lemmenlaaksossa

Opastettu lintukävely aamuisen metsän halki. Yli 50 osallistujaa lähti klo 06:00 pohjoiselta parkkipaikalta Lemmenlaakson eteläpäähän ja sieltä luontopolkua pitkin laavulle. Oppaana toimi Mika Asikainen.

4.5. Valtakunnallinen Tornien taisto kahdella alueen lintutornilla

18.5. Bussiretki Virolahdelle
Seurattiin arktista muuttoa Hurpun niemellä ja käytiin Vilkkilänturalla sekä kotimatkalla Lupinlahdella Haminassa.

22.9. Kukkulan kuningas muutonseuranta
Leikkimielisessä kisassa seurataan porukalla syysmuuttoa kello 09-13 ja lasketaan, montako lajia isoa lintuja havaitaan eri kukkuloilta. Lue lisää tapahtuman sivulla.

27.-29.9. Syysretki Utön saarelle

Yhdistyksen syysretki järjestettiin tänä vuonna Utön saarelle Saaristomerelle.
6.12. Itsenäisyyspäivän pinnaralli
Apuksen perinteinen itsenäisyyspäivän pinnaralli eli lyhyesti IP-ralli kisaillaan 6.12. Lue lisää IP-rallista täältä.

2018 tapahtumat

11.2.2018 Koskikararetki Myllykoskella Nurmijärvellä
Nurmijärven Luonto ry ja Apus ry järjestivät koko perheen koskikararetken Myllykoskelle laskiaissunnuntaina 11.2 klo 12-13.

6.3. Dick Forsmanin valokuvailta Hyvinkäällä klo 18
Dick Forsman esitelmöi petolinnuista Cumulus-hotellissa. Tilaisuuteen kerääntyi yli sata petolinnuista kiinnostunutta.
20.3. Yhdistyksen kevätkokous Järvenpää-talolla

Huhti-toukokuussa
Lähiretkiä ja opastettuja perheretkiä Apuksen alueen lintupaikoille.

5.5. Tornien taisto
14. - 20.5. Lasten lintuviikko
Paijalan koulun nelosluokkalaiset bussiretkellä Espoon Suomenojalla.
Kyrölän koulun 3-4-luokkalaisten monitoimipäivässä kerroimme Tuusulanjärven linnuista.

26.5. Kevätretki Porvoon lintupaikoille
Aamulla seurattiin muuttoa Emäsalon kärjessä ja sieltä siirryttiin Ruskikseen ja Ekuddeniin. Noin 20 osallistujaa, oppaana Mikko Savelainen, Noora Andersson ja Mika Asikainen.
9.6. Yölaulajakävely/kuuntelu Hy Ridasjärvellä
Kävellään ja kuunnellaan yön lintuja parin tunnin ajan. Reitin varrella kuultu tänä keväänä varsinaisista yölaulajista mm. kaulushaikara, luhtakana, luhtahuitti, luhta- ja viitakerttunen, pensassirkkalintu ja satakieli. Kokoontuminen Ridasjärven lintutornilla. Oppaana Kari Degerstedt.

9. - 10.6. Pönttöbongaus

9.-12.8.2018 Kahlaajaretki Luvian Säppiin

22.10. Tiira-ilta Hyvinkäällä,vain yksi osallistuja tuli paikalle.

8.11. Yhdistyksen syyskokous Järvenpäässä, Järvenpää-talolla. Kokouksen jälkeen Jarmo Pirhonen jatkoi viimesyksyistä esitelmää lintujen äänimäärityksestä. Esitelmän aluksi lyhyt äänitunnistus-skaba. 20 jäsentä osallistui kokoukseen.
6.12. Itsenäisyyspäivän pinnaralli Apuksen alueella, mukana oli kahdeksan joukkuetta.

2017 tapahtumat

to 26.1. Hyvinkäällä Tiira-ilta, opastettiin Tiira-havaintojärjestelmän käytössä. Kymmenen jäsentä osallistui.

28.-29.1.2017 Pihabongausviikonloppu. Apuksen alueella osallistui ennätykselliset 588 pihaa.

29.1. Pihabongaus-tapahtuma
Järvenpään Rantapuistossa Ravintola Huilin edessä. Noin 30 henkeä kävi paikalla.

la 4.2. opastettu koskikarakävely Tuusulan Hyrylän Koskipuistossa ja Nurmijärven Myllykoskella Suomen Luonnon päivänä. Hyrylässä retkellä 7 osallistujaa ja kolme koskikaraa!

16.3. klo 18 yhdistyksen kevätkokous Järvenpää-talolla.

16.3.
 klo 17 Järvenpää-talolla järjestettiin harrastajatutkinto ennen kevätkokouksen alkamista. Tutkinnossa näytettiin 30 lajikuvaa linnuista, jotka ovat pääasiassa kotimaisia pesimälajeja.

3.4. klo 18 lintuilta Tuusulan pääkirjastolla Hyrylässä. Kerroimme lintuharrastuksesta, alueemme lintupaikoista, lintuhavainnoista, yhdistyksen retkistä ja muusta toiminnasta. Noin 15 henkeä osallistui.

8.4. Alkukevättä lintutornilla (Järvenpää)
Aika: klo 8-10, Paikka: Järvenpää, Kaakkolan lintutorni.
Oppaana lintutornilla kaukoputken kanssa Mika Asikainen.
8 osallistujaa.

15.4. Lintukävely Rantamossa (Tuusula)
Aika: klo 9-11:00, Paikka: Tuusula, Rantamo, Rantamontien alussa oleva pysäköintipaikka.
Oppaana Mikko Savelainen

16.4. Kevätmuuttajia Kytäjän pelloilla (Hyvinkää)
Aika: klo 8 - 10, Paikka: Hyvinkään Kytäjäntien varrella oleva Jaanankallion parkkipaikka
Oppaana: Eero Vilpas

19.4. Hanhi-ilta Lepsämässä (Nurmijärvi)
Aika: klo 18 - 20, Paikka: Kokoontuminen Lepsämän koulun parkkipaikalla
Oppaana: Antti Mähönen

20.5. Kevätretki Porvooseen
Oppaana: Noora Andersson
Retken hinta on jäsenille 25 €/henkilö.

30.5. Lintukävely Kolsan altailla aamutuimaan (Tuusula, Jokela)
Oppaana: Hanna Pesanto

17.9. kisailtiin jälleen Kukkulan kuningas -kisassa. Tulokset tapahtuman omalla sivulla.

13.-15.10. Syysretki Utön saarelle Saaristomerelle. Yhdistyksen syysretki järjestettiin tänä vuonna Utön saarelle Saaristomerelle. Utö on yksi Suomen kuuluisimmista lintusaarista, joka kerää vuosittain lukuisia harvinaisuuksia. Retkellä oli  mukana 14 jäsentä.

31.10. Uusien jäsenten ilta pidettiin Järvenpäässä
Illassa kerrottiin alueemme linnuista, hyvistä lintupaikoista sekä yhdistyksen toiminnasta.

4.11. Apuksen kehittämispäivä järjestettiin Järvenpäässä Keudan rantasaunalla. Päivän aikana keskustelimme vuoden 2018 toimintasuunnitelmasta sekä myös pidemmän aikavälin tavoitteista Apukselle.

21.11. Yhdistyksen syyskokous
ja erikoisohjelma lintujen äänistä ja äänittämisestä
Kokous pidettiin Jokelassa. Kokouksen jälkeen Jarmo Pirhonen piti esityksen lintujen äänistä ja äänittämisestä.

6.12. Apuksen Itsenäisyyspäivän pinnaralli
IP-rallissa on tarkoitus nähdä mahdollisimman monta lintulajia kisan aikana Apuksen toimialueella.

2016 tapahtumat

19.1. järjestettiin uusien jäsenten ilta Keravan kirjastolla. Jäseniltaan osallistui 11 jäsentä, illassa käytiin läpi mm. Apuksen toimintaa ja retkiä sekä havaintojen kirjaamista.

31.1. järjestettiin Pihabongaus-tapahtuma Järvenpään Rantapuistossa, Ravintola Huilin edustalla klo 10-12. Noin 30 henkilöä kävi paikalla ja kolme uutta jäsentäkin liittyi yhdistykseen.

27.2. pöllöretki Hyvinkään Kytäjälle. Peräti 40 henkeä oli mukana neljän tunnin kuunteluretkellä. Kahdessa ryhmässä kierreltiin Kytäjän-Usmin alueella, mutta pöllöt pysyivät jälleen hiljaa.

5.3. koskikararetki Nurmijärven Myllykoskelle. Noin kymmenen henkeä oli retkellä, koskikaroja havaittiin peräti viisi yksilöä.

15.3. Kuvailta ja yhdistyksen kevätkokous Keravalla, Nikkarin lukion auditoriossa. 20 henkeä oli läsnä kevätkokouksessa ja 52 hlöä kuvillassa. Kuvailta järjestettiin yhteistyössä Keravan Opiston kanssa. Palkittu luonto- ja lintukuvaaja Lassi Kujala piti upean kuvaesityksen.

3.4. Opastettu retki Tuusulan Rantamoon. Retkellä tutkailtiin alkukevään muuttolintuja. Reilu 20 retkeläistä ja kolme opasta oli mukana retkellä, jolla havaittiin mm. ennätysaikainen meriharakka.

16.4. järjestettiin kaksi lähiretkeä: Apuksen retki Nurmijärven Ruokosuon kosteikolle ja Jympyn retki Tuusulassa Rantamon kosteikolle. Molemmilla retkillä oli Apuksen oppaat oppaina.

23.4.2016 kokopäivän bussiretki Porkkalanniemelle Kirkkonummelle. Seurattiin kevätmuuttoa maan kuuluisimmalla muutonseurantapaikalla ja pysähdyttiin Suomenojan lintukosteikolla Espoossa.

7.5.2016 Tornien taisto kisailtiin viidellä tornilla. Yleisötapahtuma Ridasjärven lintutornilla.

20.-22.5.2016 järjestettiin arktikaretki Virolahdelle Suur-Pisin saareen.

16.-22.5.2016 Lasten lintuviikolla tarjottiin koululuokille mahdollisuutta lähteä opastetusti linturetkille.

11.6.2016 Apuksen toinen kesäpinnaralli peruuntui osallistujien vähäisen määärän vuoksi

11.-12.6.2016 BirdLife Suomen Pönttöbongaus.

18.9.2016 Kukkulan kuningas -muutonseurantakisa, tulokset kisan omalla sivulla.

24.9.2016 Apuksen syysretki oli kokopäivän opastettu linturetki Söderskärin lintuasemalle. Retkiraportti blogisivulla.

23.11.2016 Yhdistyksen syyskokous pidettiin Mäntsälässä Katrinrannassa. 20 jäsentä osallistui kokoukseen. Lue lisää kokoussivulta.

6.12.2016 Itsenäisyyspäivän pinnaralliin osallistui ennätykselliset 10 joukkuetta ja 19 henkeä. Lue lisää kisasivulta.

2015 tapahtumat

6.12. Itsenäisyyspäivän pinnaralliin osallistui viisi joukkuetta.
11.11. Yhdistyksen syyskokous Hyvinkään Veteraanitalolla. 32 henkeä osallistui. Lue lisää täältä!
26.9. Koko päivän retki Hankoon, 24 osallistujaa.
20.9. Kukkulan kuningas muutonseuranta, mukana 7 kukkulaa ja 30 osallistujaa, tulokset tapahtuman sivulla.
18.-24.5. Lasten lintuviikolla vietiin koululuokkia ja päiväkotiryhmiä luontoretkelle.
12.5. aamuretki Helsingin Viikkiin. 10 henkeä oli mukana jälleen tuulisella retkellä.
9.5. Tornien taistoon osallistuttiin neljällä tornilla Apuksen alueella.

26.4. Retki Söderskärin lintuasemalle. Peräti 40 henkilöä ilmoittautui retkelle, mutta vain 17 pääsi saarelle asti. Vene hajosi ensimmäisen kyydin jälkeen. Retki oli todella sateinen, mutta merellä oli paljon haahkoja, alleja ja riskilöitä.
18.4. Hanhiretki Nurmijärven hanhipelloille, kymmenen henkeä osallistui retkelle, jolla tosiaan nähtiin hanhia ja myös harvinainen lyhytnokkahanhi.
21.3. talkoot Kaakkolan lintutornilla. Jatkettiin pusikon harvennusta.
10.3. yhdistyksen kevätkokous Nurmijärvellä. 26 jäsentä oli paikalla, kokouksen päätteeksi Mikko Savelaisen esitys harmaiden hanhien määrittämisestä.
27.2. opastettu pöllöretki Mäntsälään. 22 jäsentä oli mukana retkellä, mutta pöllöt pysyivät hiljaa.
10.2. järjestettiin Tiira-ilta, jossa kerrottiin Tiira-lintuhavaintopalvelusta ja opastettiin sen käytössä. Ilta pidettiin Hyvinkäällä ja siihen osallistui 7 jäsentä.
7.2. Kunnostustalkoot Kaakkolan lintutornilla. Raivattiin pusikkoa ja puustoa rantaluhdalta ja tornin ympäristöstä. 11 henkeä osallistui talkoisiin.
25.1. Pihabongausta porukalla. Klo 11 - 13 ravintola Huilin terassilla Järvenpäässä Rantakatu 6, Rantapuisto.

24.-25.1. Pihabongaus on BirdLife Suomen järjestämä valtakunnallinen tapahtuma. Lisätietoja tapahtumasta Apuksen Pihabongaus-sivulla.

17.1.2015 Talkoot Seittelissä ja Rantamossa. Lue lisää!